U bent hier: Home   >   Advies & Inspiratie   >   Favoriete slaaphoudingen
Favoriete slaaphoudingen

Favoriete slaaphoudingen

Een goede slaaphouding is belangrijk voor je gezondheid Voldoende slaap krijgen is het best wel belangrijk, maar wist je dat hoe je slaapt, ook van invloed is op je gezondheid? Dit zijn de meest gebruikte slaaphoudingen en wat voor invloed het heeft op je lichaam.

Voldoende slaap krijgen is het best wel belangrijk, maar wist je dat hoe je slaapt, ook van invloed is op je gezondheid? Dit zijn de meest gebruikte slaaphoudingen en wat voor invloed het heeft op je lichaam.

  1. Op de rug met je armen langs je lichaam

Dit is in het algemeen de beste slaaphouding voor de rug- en nekwervels, maar gebruik hiervoor niet teveel of te hoge hoofdkussens. Vervelende bijkomstigheid is dat in deze slaaphouding het meest wordt gesnurkt.  Bij slaapapneu zijn in het meeste gevallen rugslapers.

  1. Op de rug met je armen omhoog

Ook deze slaaphouding is goed voor de rug. En, voor de dames heel belangrijk!, dit helpt bij het voorkomen van rimpels en plooien in je gezicht. Nadeel is wel dat wanneer je met je armen omhoog slaapt, er druk kan worden veroorzaakt op de zenuwen van de schouders, wat weer pijn tot gevolg kan hebben.

  1. Op de buik slapen

Op de buik slapen kan de werking van de darmen bevorderen, maar in deze houding moet je je gezicht naar links of rechts om te kunnen blijven ademhalen. Dit kan overbelasting van je nek veroorzaken. De natuurlijke welving van je ruggengraat wordt in deze houding ook niet ondersteund en kan op de lange duur rugproblemen ontstaan of verergeren.

  1. In foetus houding

Als een bal opgerold, met de benen opgetrokken en kin naar de knieën, sommigen vinden dat heel comfortabel liggen maar deze slaaphouding brengt spanning op je rug en nek. De extreme houding kan ook de diepere ademhaling belemmeren. Slapen zoals een baby in moeder buik is dus niet aan te raden.  Uitzonderingen bevestigen de regel; deze slaaphouding is wel vaak gebruikt bij zwangere vrouwen, die vanwege de groeiende buik hierdoor prettiger in slaap vallen.

  1. Op de zij, armen langs het lichaam

Als je op je zij slaapt met de armen naar beneden, wordt de ruggengraat het beste ondersteund in de natuurlijk welving. Dit is de beste slaaphouding om rugklachten en nekpijn helpen te verlichten. Het kan ook slaapapneu helpen verminderen. Maar let op dames! Door de zwaartekracht kan deze houding (door de zwaartekracht) de borsten doen uitzakken, meer rimpels en vouwen in de huid veroorzaken.

  1. Op de zij, armen voor uit

Deze slaaphouding heeft dezelfde voordelen als slapen op de zij, met de armen naar beneden. Maar voor alle zijslapers geldt: dit kan pijn veroorzaken in de schouders en armen, door het afsnijden van de bloedtoevoer en geeft druk op de zenuwen. Dit is minder het geval als je met de armen voor je uit slaapt.

  1. Op de rechterkant slapen

Slaap je graag op één kant dan bepaalt wel welke kant je slaapt de kwaliteit van je slaap.
Slaap je graag op de rechter zijde, kan dit brandend maagzuur verergeren.
Is slapen op de linker kant je favoriete slaaphouding dan brengt dit meer druk op de long, lever en maag.
Voor zwangere vrouwen schijnt op de linkerzijde slapen de circulatie naar de foetus te bevorderen.

Ondersteuning voor je slaaphouding

In ieder geval, hoe je ook slaapt, in welke positie dan ook, je slaapt veel beter en rustiger als je je lichaam in je slaaphouding met een kussen ondersteunt. Rugslapers kunnen bijvoorbeeld een klein kussen onder de knieën leggen, zodat de ruggengraat minder gespannen staat. Zijslapers kunnen een kussen tussen de knieën leggen om de gewrichten te ontlasten. Voor buikslapers is het aan te raden om een zo dun mogelijk hoofdkussen te gebruiken.

 

© 2018 Wennekers Slapen