U bent hier: Home   >   Advies & Inspiratie   >   Slaaphygiëne
Slaaphygiëne

Slaaphygiëne

Slaaphygiëne

Slaaphygiëne betekent niet alleen douchen…. voor het naar bed gaan. De slaapkamer is, na de keuken, de smerigste kamer in je huis, wist je dat? Hygiëne is niet alleen noodzaak in de keuken, ook je slaapkamer is een plaats waar bacteriën welig tieren. Ze komen voor in tapijt, matras, hoofdkussens, lakens en andere weefsels. Maar wat dacht je van je mobiel? Deze bevat 500x meer bacteriënDe slaapkamer is, na de keuken, de smerigste kamer in je huis, wist je dat? Hygiëne is niet alleen noodzaak in de keuken, ook je slaapkamer is een plaats waar bacteriën welig tieren. Ze komen voor in tapijt, matras, hoofdkussens, lakens en andere weefsels. Maar wat dacht je van je mobiel? Deze bevat 500x meer bacteriën dan een toiletbril. Of je handtas bijvoorbeeld, achteloos op het bed gegooid, maar die kort daarvoor op de grond in de bus, toilet of op straat heeft gestaan; niet fris! Slaaphygiëne voor je slaapkamer – gewoon doen!

Ventileer dagelijks je slaapkamer. Zonder goede ventilatie gaat je matras vochtig aanvoelen en vormt het een ideale omgeving voor schimmels en bacteriën om zich te nestelen. Ook je dekbed voert een deel van het vocht af. Bij een goed ‘bedklimaat’ hoort dus ook een ventilerend dekbed. Zeker als je ook nog last hebt van nachtzweten. Zweten is het natuurlijke koelsysteem van je lichaam en gaat direct in werking treden bij hoge temperaturen of tijdens het sporten. Maar voor alles is een tijd en een plaats en als je aan sporten bent is het te verwachten dat je zweet. Verdamping van zweet is de sleutel van het koelmechanisme. Als het warme (zweet)water verdampt blijft er een flinterdun laagje koelend op de huid liggen. Gemiddeld genomen heeft de mens zo’n 2 tot 4 miljoen zweetklieren over het lichaam, waarvan de meeste te vinden zijn onder de oksels, handen en voeten. En omdat iedereen niet hetzelfde is, zweet de één meer dan de ander. Maar nachtzweten terwijl je ligt te slapen is niet prettig en kan heel vervelend zijn.

Ben je gevoelig voor de huisstofmijt, zorg dan voor speciaal bedtextiel. Vervang je hoofdkussen tijdig en doe dat regelmatig, na vijf jaar gebruik. Dan heb je het grootste probleem al getackeld. De zon is ook een goed middel tegen de huisstofmijt, daar komt geen chemische product bij kijken. Door 1x per maand je hoofdkussen of matras even in de zon te leggen (elke zijde een half uur) kan je de huismijt al grotendeels elimineren.

© 2018 Wennekers Slapen